Nova Zembla zorg - Hans den Hartog

"We willen onze bewoners zoveel mogelijk een gevoel van thuis-zijn geven”

 

Hans den Hartog is directeur van Nova Zembla Zorg, dat vier stijlvolle particuliere woon-zorgvoorzieningen op locaties in Oegstgeest, Heemstede en Amsterdam beheert. Den Hartog, winnaar van de Business Succes Award 2016 in de Ouderen Welzijnsbranche, is al zes jaar zeer tevreden over de maaltijdservice van Uw Huistraiteur.  En, natuurlijk nóg belangrijker, de bewoners van zijn zorgvilla’s zijn dat ook.

 

Directeur Hans den Hartog vat in een paar woorden de visie van zijn zorgvilla’s samen: “Het welzijn en de gezondheid van onze bewoners staan bij ons centraal. Alles draait om persoonlijke aandacht, kleinschaligheid en de menselijke maat. Daar horen uiteraard ook gezonde en smakelijke maaltijden bij. Wij blijven in onze huizen daarom ver verwijderd van instellingskeukens. Wij willen onze bewoners zoveel mogelijk een gevoel van thuis-zijn geven en de eetmomenten speciaal maken. Dat houdt in: samen eten in de huiskamer, tafel dekken, linnen servetten, mooi bestek, goede wijn. Onze bewoners hebben over het algemeen niet zo heel veel feestjes meer, voor hen is de maaltijd het hoogtepunt van de dag. En aan de hand van menuboekjes kunnen zij hun eigen maaltijden samenstellen.” De keuze voor de maaltijdservice van Uw Huistraiteur was daarom snel gemaakt. “Zij bieden een grote keuze, de smaak is goed en de kwaliteit ook. Daar gaat het om.”

 

Culinair

Den Hartog benadrukt dat de bewoners van zijn huizen over het algemeen vermogend zijn en het culinair goed gewend zijn. “Zij geven aan dat het eten erg lekker is. Laatst sprak ik een meneer, die nog niet zo lang bij ons woont en eigenlijk liever in zijn eigen huis was gebleven. Hij zei: ‘Ik zit hier nog steeds tegen mijn zin. Maar met één ding ben ik blij: het eten is heerlijk!’.” Dat blijkt ook wel uit het feit dat veel bewoners de eerste maanden vier à vijf kilo aankomen. Hans den Hartog: “Thuis aten ze vaak niet meer zo goed. Met z’n allen eet je meer, samen eten is gezelliger. Familie zegt dan tevreden tegen ons: ‘Goh, vader is aangekomen!’. In de maaltijden van Uw Huistraiteur zitten goede bouwstoffen, eiwitten, vitamines. Er is bovendien heel veel keuze en variatie, ook in vegetarische maaltijden. En het is echt lekker. Gebakken aardappeltjes zijn ook echt goed knapperig.”

Meteen in de vriezer

Ook de voedselveiligheid van de vriesversmaaltijden van Uw Huistraiteur is heel belangrijk. “Ik zie de vriesauto voorbij komen, we groeten elkaar vriendelijk, de bestelling wordt binnengebracht en meteen in de vriezer gezet. En ik hoef geen moment op te letten of  maaltijden misschien per ongeluk buiten de vriezer staan. Onze medewerkers pakken het kratje met de juiste dag, waarin de maaltijden per persoon zijn gebundeld. Het kan niet mis gaan. Uw Huistraiteur controleert de temperatuur van de vriezer regelmatig. Dat ontzorgt ons heel erg. Ik weet nu honderd procent zeker: wij zullen in onze huizen geen voedselvergiftiging hebben. Het risico daarop is nul.”

 

 

Porties precies goed

Den Hartog, lachend: “En dan heb ik nog niet eens gezegd dat de prijs – kwaliteit heel goed is. Ik heb collega’s die zeggen: ‘Ik heb een kok en ik heb een keuken en dat is goedkoper.’ Dan glimlach ik en zeg: Nee, dat is niet goedkoper. Een keuken moet aan zoveel eisen voldoen. Bovendien zijn de porties van Uw Huistraiteur precies goed, dat is voor mij erg belangrijk in het licht van verantwoord ondernemen. Ik gooi nauwelijks iets weg.”

Een voordeel van zonder kok en keuken werken is volgens Hans den Hartog ook dat er niet de hele dag een kooklucht in huis hangt: “Hier hebben we alleen dat lekkere moment dat het eten in de oven staat en bijna klaar is. En dat is geen kooklucht, maar eetlucht!

Constante kwaliteit

Familie kan ook altijd mee-eten vertelt Den Hartog en dat wordt zeer gewaardeerd: “We bestellen altijd zo’n vijf procent meer dan we nodig hebben.”

Tenslotte zegt hij tevreden: “Voor mij is het allerbelangrijkste dat we bij Uw Huistraiteur al zes jaar lang kunnen rekenen op hoge en constante kwaliteit van de maaltijden en de persoonlijke service.”