Chrysal – Chantal Peet

“De maaltijden krijgen we precies zoals we ze willen hebben”

De directie van Chrysal International, producent van bloemverzorgingsproducten in Naarden, vindt het belangrijk dat de maaltijden in haar fabriek goed en gezond zijn. Tijdens de lunch is er keuze uit salades en de frituur gaat nog maar twee keer per week aan. Ook voor de medewerkers in ploegendienst moet het eten smakelijk en gezond zijn.  Chantal Peet, medewerkster facilitaire en technische dienst, koos daarom na een aantal andere maaltijdleveranciers te hebben geprobeerd, negen jaar geleden voor de avondmaaltijden van Uw Huistraiteur. Tot volle tevredenheid van iedereen.

Toen Chrysal met ploegendiensten startte, kregen werknemers geld om zelf eten te halen. Dat werd in de praktijk veelal de Chinees, een snackbar, of een shoarmazaak . Het bleek al snel geen succes. Chantal Peet, als medewerker facilitair en technische dienst verantwoordelijk voor onder andere de maaltijden, vat het  in één zin samen: “Ten eerste is dat eten niet gezond en ten tweede is het eenzijdig en gaat het daarom tegenstaan.”

Daarom ging zij op zoek naar alternatieven en kwam ze terecht bij een soort tafeltje dekje service. Dat was zeker geen succes. “Het eten zat in plastic bakken en dan zat daar een klontje vlees, een klontje puree en een klontje groente in. Allemaal overgaar. En de mensen vonden het niet lekker. Daar zijn we dus snel mee opgehouden. Daarna zijn we overgestapt naar kant-en-klaar-maaltijden van een supermarkt, maar dat werkte ook niet. De maaltijden zaten soms tegen de uiterste verkoopdatum aan of de verpakking was beschadigd.”

Extra bakje groente

Uit onvrede is Peet toen gaan googlen en kwam zij terecht op de site van Uw Huistraiteur.  Al in het eerste gesprek met eigenaar Derrek-Jan Leeseman maakte zij haar wensen duidelijk. “Ik ben daar altijd heel direct in. Hun voorstel sprak me zeer aan en vanaf het begin gaat het goed.”

Wat haar en zeker ook de medewerkers zo aanspreekt is de flexibiliteit van Uw Huistraiteur en de grote keuze aan maaltijden. Chantal Peet: “We begonnen met een bakje soep én een hoofdmaaltijd. Uiteindelijk werd de soep niet gegeten en was de hoofdmaaltijd niet voldoende voor mensen die flink lichamelijk werk doen. Toen hebben we in samenspraak met Uw Huistraiteur gezegd: we doen die soep eruit en maken de hoofdmaaltijden groter met naar keuze een extra bakje groente of pasta. Nu is het ruim voldoende, ook voor de grote eters.”

Vijftig maaltijden

Uw Huistraiteur biedt keuze uit maar liefst vijftig maaltijden. En er zijn zomer- en wintermenu’s.  Peet: “In de winter zuurkool, boerenkool en andere stamppotten. In de zomer typische zomergroenten. Er is keuze uit gekookte aardappelen, gebakken aardappeltjes en aardappelkroketjes. De bami’s, de nasi’s en de pasta’s staan zowel op het winter- als op het zomermenu.

Uw Huistraiteur maakt het ook mogelijk dat we rekening kunnen houden met onze Islamitische werknemers die geen varkensvlees eten.  De keuzemenu’s bestaan uit aparte pagina’s met kip, met varkensvlees, met rund of lam, vis en vegetarisch. Dat werkt prima en ik hoor nooit klachten.”

In de oven

Hoe werkt het bestelsysteem van Uw Huistraiteur? “ Heel gemakkelijk”, vindt Chantal Peet, “Ik laat een lijst met maaltijden circuleren, die wordt ingevuld door de mensen die in ploegendienst werken. Ik mail die lijst door en dan wordt maandag alles kant en klaar en per menu aangeleverd. Een van de medewerkers zet de  maaltijden in de oven, en een uur later kunnen ze samen aan tafel in het restaurant. Al naar gelang de drukte zitten hier ’s avonds zes tot negen mensen lekker te eten van hun zelfgekozen maaltijd.”

Reservemaaltijden

Omdat er altijd wel iemand ziek is, of plotseling vrij, houdt Peet maaltijden over in de vriezer. Dat is geen enkel probleem, vindt ze, want ze zijn lang houdbaar. “Op een gegeven moment heb je reservemaaltijden op voorraad. Handig als iemand van kantoor langer wil doorwerken. Er is altijd voldoende keuze. Weggooien hoeft nooit.”

Een groot voordeel vindt Peet dat uw Huistraiteur niet zo’n groot bedrijf is: “Ze kennen ons, ze weten precies wat we nodig hebben.” Gevraagd naar de eventuele verbeterpunten, aarzelt Chantal Peet geen moment: “ Nou geen. Alles wat we willen, wordt al gedaan. En mocht er in de toekomst nog een probleem ontstaan, dan leg ik het bij ze neer en weet ik zeker dat het heel snel wordt opgelost. Het is best moeilijk om het veertig mensen naar de zin te maken. Maar Uw Huistraiteur is daar heel sterk in: we krijgen het, zoals we het willen hebben.”