Raamwerk - Jan Vooijs

"Dit is de ideale situatie. We hebben de juiste keuze gemaakt."

Jan Vooijs is als hoofd facilitaire zaken van het Hafakkerterrein en de regio bollenstreek werkzaam voor Raamwerk. Raamwerk biedt ondersteuning aan zo’n 700 cliënten met een geestelijke en/of lichamelijke beperking. Uw Huistraiteur is sinds 2005 leverancier van maaltijden aan Raamwerk.

“Vrijheid van maaltijdkeuze en vrijheid van moment van eten stonden met stip bovenaan het verlanglijstje van de cliëntenraden”. Jan Vooijs herinnert zich de periode waarin diverse zorginstellingen in de Duin- en Bollenstreek fuseerden tot het huidige Raamwerk maar al te goed. De centrale keuken zou worden opgeheven en als chef-kok van die centrale keuken was hij nauw betrokken bij de keuze voor een externe maaltijdleverancier. Daarbij stonden de wensen van de cliënten centraal. Uit gesprekken met cliëntenraden bleek ‘vrijheid’ het sleutelwoord. Vooijs: “Gelegd naast de wensen van onze instelling, zoals gemak en veiligheid, kwamen al snel diepvriesmaaltijden in beeld.”

Flexibel

“We hebben toen een aantal leveranciers, die aan onze wensen voldeden, uitgenodigd om hun maaltijden te testen. Want uiteindelijk is de smaak het meest belangrijk. Toen kwam Uw Huistraiteur nadrukkelijk in beeld.”

Vooijs vindt het niet moeilijk de pluspunten van Uw Huistraiteur te benoemen. Hij brandt meteen los: “De flexibiliteit is groot: onze cliënten zijn vrij in het afnemen van maaltijden bij Uw Huistraiteur. Niets moet. Ze kunnen per dag beslissen of ze gebruik willen maken van de maaltijden van Uw Huistraiteur en wát ze dan willen eten. Er is ruim voldoende keuze. Uw Huistraiteur houdt de administratie altijd nauwkeurig bij. Wij hebben daar geen omkijken naar. De dagen dat onze cliënten niet willen afnemen, kunnen ze een pizzaatje bestellen, een patatje gaan halen, in onze eigen restaurants eten of – als er bij de begeleiding tijd voor is – zelf koken”.

Smaak

Een groot pluspunt van Uw Huistraiteur is volgens Vooijs, die zelf is opgeleid als kok, dat de koks van Humanitas (de leverancier van de maaltijden van Uw Huistraiteur) niet werken met vaste receptuur, zodat hetzelfde gerecht niet altijd precies hetzelfde smaakt. “Dat maakt het aantrekkelijker voor de cliënten. Voeding is beleving. Er moet gezegd kunnen worden: ‘Hé, dit smaakt nóg lekkerder dan anders!’.“

Niet alleen de cliënten zijn enthousiast over de maaltijden van Uw Huistraiteur, ook  de zorginstelling zelf is dat.  Pluspunten die Vooijs onmiddellijk uit zijn mouw schudt zijn: “De goede communicatie en de voorlichting op de woningen. Dat luistert heel nauw: hoe warm je de gerechten goed en veilig op? Bovendien brengen ze de maaltijden tot in de diepvries van de woningen. Dan kijken ze meteen wat de voorraad is, zodat ze kunnen adviseren over het aantal maaltijden voor de week erop.“

Diëtiek en voedselveiligheid

“Ook de etikettering op de maaltijden is duidelijk”, vertelt Vooijs. “Dieetmaaltijden zijn goed herkenbaar door aparte stickers. Dat is prettig werken op de woningen. Er is ook ruime keuze in maaltijden voor onze cliënten met slikproblemen.”

Hij ziet nadrukkelijk grote voordelen in het leveren tot in de woningen, zowel wat betreft voedselveiligheid als kosten. “Uw Huistraiteur verzorgt de gekoelde logistiek tot in de vriezer van elke afdeling. De hele keten is zo afgedekt. Bovendien, zouden de maaltijden centraal worden aangeleverd, dan zijn wij weer extra uren – dus geld – kwijt om de maaltijden tot in de woningen te brengen en dan zou meetapparatuur moeten worden meegestuurd om de temperatuur uit te lezen. Ook dat betekent meer uren, dus hogere kosten.”

Geen derving

Vooijs: “En we hebben geen derving. De voorraad wordt precies bijgehouden, het declaratiesysteem werkt goed en de persoonlijke contacten zijn prima.”

Regelmatig neemt Jan Vooijs op uitnodiging van Uw Huistraiteur een kijkje in de keuken van Humanitas. Hij verheugt zich er altijd op: “Dan nemen we de afdelingshoofden mee en zien we de nieuwste ontwikkelingen. Nu zijn dat de volledige menuutjes.”

Op de vraag of hij nog verbeterpunten ziet, zegt hij: “Ik kan ze niet noemen. En we krijgen nauwelijks klachten van onze cliënten.” Tevreden besluit hij: “Zoals we het nu hebben, dat is de ideale situatie. We hebben de goede keuze gemaakt”.

Favoriete maaltijd

En dan komt een bewoonster naar ons toe in haar rolstoel. Ze glundert als ze de naam van Uw Huistraiteur hoort. Jaaaa, het eten is heel lekker en ze vindt het fijn dat ze per dag kan kiezen wat ze wil eten. Gevraagd naar haar favoriete maaltijden, aarzelt ze geen moment: “Pasta en nasi!” En met een grote glimlach vervolgt ze haar weg.